[ITIL v3] Umowa SLA / Umowa o gwarantowanym poziomie świadczenia usług (SLA) – Service Level Agreement (SLA)
15 sierpnia, 2023
Umowa OLA / Umowa o gwarantowanym poziomie wsparcia (OLA) – Operational Level Agreement (OLA)
22 sierpnia, 2023
[ITIL v3] Umowa SLA / Umowa o gwarantowanym poziomie świadczenia usług (SLA) – Service Level Agreement (SLA)
15 sierpnia, 2023
Umowa OLA / Umowa o gwarantowanym poziomie wsparcia (OLA) – Operational Level Agreement (OLA)
22 sierpnia, 2023

Kiedy nie lubisz swojej pracy, codzienne chodzenie do biura może być wyzwaniem. Twój niezadowolenie może wynikać z różnych czynników, takich jak złe zarządzanie, uczucie przeciążenia obowiązkami lub obniżone wynagrodzenie. Może również wynikać z toksycznego środowiska pracy. Być może będziesz musiał pozostać w obecnej pracy ze względu na korzyści zdrowotne, a może szukasz nowego zatrudnienia i pozostajesz tymczasowo w obecnej pracy. Niezależnie jednak od przyczyn Twojego niezadowolenia, musisz zachować profesjonalizm i unikać sabotowania siebie poprzez negatywne nastawienie.

Co mówią eksperci:

  • Według Timothy’ego Butlera, starszego pracownika naukowego i dyrektora programów rozwoju kariery w Harvard Business School, autora książki „Getting Unstuck: How Dead Ends Become New Paths”, stwierdzenie „jestem nieszczęśliwy w pracy” zawiera coś elementarnego. Butler, który skupia się na badaniach nad strukturą osobowości i satysfakcją z pracy, uważa, że aby zrozumieć swoje nieszczęście, warto zwrócić uwagę na to poczucie nieszczęścia, doświadczyć go głęboko i nie spieszyć się z rozwiązywaniem problemów. Sugeruje obserwowanie własnych uczuć i otwarcie na to, co mogą one oznaczać. Może się okazać, że znajdujesz się na rozdrożu, rozważając, co warto zrobić dalej. „Egzystencjalna natura nieszczęścia jest jak dzwon alarmowy” – mówi Butler. „Istnieje pewien fragment twojej jaźni, który nie jest słyszany, ale który potrzebuje twojej uwagi – to właśnie stanowi problem”.
  • Podobnego zdania jest również Joe Mosca, profesor nadzwyczajny w Leon Hess Business School na Monmouth University, specjalizujący się w zarządzaniu zasobami ludzkimi i zachowaniach organizacyjnych. Zgadza się, że pierwszym krokiem w radzeniu sobie z niezadowoleniem jest spojrzenie w głąb siebie. „Niektórym może to być trudne do zaakceptowania” – sugeruje, ponieważ choć zdarza się, że ludzie po prostu nie pasują do swojej pracy, pracownicy mają tendencję do racjonalizowania swojego niezadowolenia zamiast rozważania, że mogą być częścią problemu. Jednak jeśli uznasz, że jesteś częścią problemu, możesz też być częścią rozwiązania.
  • Tammy Erickson, ekspertka od zagadnień związanych z miejscem pracy i autorka „Plugged In: The Generation Y Guide to Thriving at Work”, sugeruje, że jeśli czujesz niezadowolenie, warto sprawdzić, czy możesz zwiększyć swój wkład w firmę lub znaleźć sposób na większą kreatywność w wykonywanych zadaniach. Erickson, kiedyś pracująca w introligatorni i wykonująca bardzo nudną pracę, unikała negatywnego nastawienia, znajdując sposoby na uczynienie pracy mniej monotonną. Była zainteresowana procesem i eksperymentowała z różnymi kolejnościami wykonywania zadań, co sprawiło, że praca stała się szybsza, łatwiejsza i bardziej interesująca. „Żadna praca nie musi być nudna, jeśli potrafisz spojrzeć na nią z innej perspektywy” – mówi.

Jednakże, to nie oznacza, że niezadowolenie z pracy nie może być uzasadnione. Ważne jest, aby w odpowiedni sposób wyrażać swoje skargi, ale nie pozwalać, aby negatywne emocje wybuchły w miejscu pracy.

Oznaki, że musisz podjąć działania:

  • Być może słyszałeś o kimś, kto był tak nieszczęśliwy, że z miejsca zrezygnował lub wybuchł wobec szefa. Utrata kontroli w pracy nikomu nie pomaga i może mieć reperkusje zarówno w obecnej pracy, jak i w przyszłości – nigdy nie wiesz, kiedy ponownie spotkasz jednego ze swoich obecnych współpracowników.
  • Wskazania, że musisz zająć się swoimi emocjami, mogą mieć charakter fizyczny lub behawioralny – wyjaśnia Catherine McCarthy, psycholog kliniczny i COO firmy konsultingowej The Energy Project. Objawy obejmują uczucie rozproszenia, ospałość, złość lub rozdrażnienie, problemy ze snem lub nadmierne spanie, poleganie na alkoholu lub jedzeniu, aby się pocieszyć, oraz wycofanie się od przyjaciół i aktywności. Wszystkie te sygnały mogą wskazywać na depresję lub lęk, których nie należy ignorować.
  • Jeśli czujesz, że nie masz dokąd się zwrócić, czujesz, że wkrótce „pękasz” emocjonalnie lub jesteś w stanie depresji, jedną z opcji jest skorzystanie z Programu Pomocy Pracownikom (Employee Assistance Program – EAP), jeśli taki istnieje, dodaje McCarthy. Niektóre EAP mogą pomóc Ci znaleźć doradcę, a wszystkie są zobowiązane przepisami dotyczącymi opieki zdrowotnej i miejsca pracy, aby zachować poufność Twojej prośby.

Są też rzeczy, które możesz spróbować zmienić w swoim podejściu do pracy. Rozważ te rozwiązania, aby przetrwać, a nawet prosperować w pracy, która nie jest optymalna:

  • Staw czoła rzeczywistości. China Gorman, główny specjalista ds. zaangażowania członków Towarzystwa Zarządzania Zasobami Ludzkimi (Society for Human Resource Management — SHRM) przypomina pracownikom, że w trudnych okresach ekonomicznych ludzie na wszystkich poziomach odczuwają trudności. Taki klimat gospodarczy utrudnia odejście z pracy, ale nie oznacza to, że powinieneś czuć się uwięziony. Erickson radzi: „Zaakceptuj, że ta praca nie jest tam, gdzie chcesz być, nawet jeśli nie możesz dziś dokonać zmian. Ale zacznij podejmować kroki, aby coś zmienić”. McCarthy popiera tę radę. „Praktykuj radykalną akceptację” – mówi. „Powiedz sobie: „Tu jestem, tutaj będę przez pewien czas”. Masz większą kontrolę nad tym, jak myślisz, niż zdajesz sobie sprawę. Zrozum, co czujesz i że jeśli pojawisz się w pracy zirytowany, wpłynie to na twoją wydajność.
  • Opracuj plan i bądź proaktywny. Przeprowadź burzę mózgów na temat swoich pomysłów z zaufanymi przyjaciółmi i członkami rodziny. Jeśli jest coś, co chciałbyś zmienić, zdecyduj, czy Twój szef jest otwarty na zmiany, a jeśli tak, to ustal najlepszą taktykę. Jeśli masz sugestie, omów, w jaki sposób mogą poprawić twoją wydajność i wyniki. Według Gormana, dział zasobów ludzkich może również w pewien sposób pomóc, od pomocy w znalezieniu pracy do której lepiej pasujesz w firmie, po wsparcie w utrzymaniu równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.
  • Możesz także spróbować nauczyć się nowej umiejętności. To może pomóc ci w przygotowaniu się do innej pracy lub po prostu podnieść na duchu i prowadzić do nowych możliwości w obecnej pracy. Jeśli masz problem z szefem, Gorman oferuje porady oparte na swoich osobistych doświadczeniach. Kiedyś miała szefa, który był bystry i myślał strategicznie, ale brakowało mu umiejętności interpersonalnych. Gorman postanowiła zostać szefem, jakiego chciałaby mieć. „Na przykład sporządziłam listę tego, czego nie mówić, i rozwijałam umiejętności, z których nadal korzystam” – mówi.

Na koniec, rozważ szukanie spełnienia poza swoją pracą. Posiadanie zainteresowania lub dwóch poza pracą daje ci inne wyjście i aktywność, której możesz się cieszyć.

  • Znajdź (lub zaakcentuj) pozytywy. Zrób listę dobrych stron swojej pracy, radzi McCarthy. Gorman nazywa to „dziennikiem korzyści”. Możesz być wdzięczny za opiekę zdrowotną i inne korzyści. Może spodobać Ci się współpraca z kolegami, krótki dojazd do pracy, świetna siłownia na miejscu, możliwość podróżowania lub mentoring. Wypisanie tego, co lubisz w swojej pracy, pomoże zmienić twoje postrzeganie i uchroni cię przed poczuciem uwięzienia. Jeśli nie weźmiesz odpowiedzialności za swoje myśli, „pogorszy to twoje wyniki, jeszcze bardziej obniży satysfakcję z pracy i pogorszy twój czas spędzony w pracy” – mówi.


Zasady do zapamiętania

Robić:

  • Rozróżnij to, co możesz zmienić, a czego nie.
  • Weź odpowiedzialność za dokonanie zmiany.
  • Skoncentruj się na jak najlepszym wykorzystaniu złej sytuacji.

Nie robić:

  • Założyć, że nic się nigdy nie zmieni.
  • Pozwól, aby rządziły tobą negatywne myśli.
  • Pozostać samotnym.


Studium przypadku nr 1: Znajdowanie satysfakcji z jakiejś części swojej pracy


Elizabeth Roman (imię zmienione) przez cztery lata kierowała działem marketingu w firmie świadczącej usługi profesjonalne w Nowym Jorku, gdy po jakimś czasie nie spodobała sięswojemu szefowi. Zawsze dawał jej dobre oceny za jej występy, więc była oszołomiona, kiedy powiedział jej, że nie ma szacunku dla jej pracy.
Po tej rozmowie Roman „nienawidził codziennego chodzenia do pracy”. Postanowiła znaleźć nową pracę, ale w międzyczasie chciała znaleźć sposoby, aby jej praca była znośna. „Po pierwsze, po tej rozmowie zmusiłam się do występu na najwyższym możliwym poziomie, aby nie miał już przeciwko mnie amunicji” – powiedziała. Wraz z tym wymyśliła kreatywny projekt na przyciągnięcie klientów, zasugerowała go swojemu szefowi i zaangażowała się w zorganizowanie go ze swoimi pracownikami. Roman skontaktowała się również z mentorem w innej firmie, który służył jako płyta rezonansowa i podnosił ją na duchu. Nigdy nie zdradziła swojego szefa i nigdy nie pozwoliła, by jej uczucia wpłynęły na jej relacje z pracownikami. Kiedy w końcu znalazła inne stanowisko i zrezygnowała, zebrała się na łaskę, by podziękować swojemu szefowi za wszystko, czego ją nauczył.


Studium przypadku nr 2: Znajdowanie satysfakcji poza pracą


Allen Smith (imię zmienione) jest technologiem w konsultingu z gigantem Bainem, który był sfrustrowany tym, co uważał za brak ścieżki kariery. „Czułem też, że mój menedżer nie rozumiał, czego potrzebuję na co dzień, aby wykonywać swoją pracę”, mówi.
Ale lubił ludzi, z którymi pracował, więc przeszukał duszę, zadając sobie pytanie, czy jest nieszczęśliwy z powodu kogoś innego, czy z powodu własnego nastawienia. Zdecydował, że to drugie. Smith bawił się pomysłem założenia firmy i pomyślał, że gdyby mógł to zrobić na boku, wpłynęłoby to na jego poglądy. Miał rację
Otrzymał pozwolenie na pracę przez trzy dni w tygodniu, co pozwoliło mu rozpocząć działalność związaną z zarządzaniem nieruchomościami w niepełnym wymiarze godzin, którą sobie wyobraził. „Dzięki skróceniu tygodnia pracy, regularnym czatom z moim przełożonym i skupieniu się poza pracą, stałem się znacznie szczęśliwszy spędzając czas tutaj” – mówi. Z kolei mniejsza liczba godzin pracy pomogła zmniejszyć budżet jego działu.


Powiązane zasoby

  • Toxic Emotions at Work and What You Can Do About Them
  • I Just Quit My Job… Am I Crazy?
  • Depression at Work
  • Why Gen Xers Are Unhappy at Work

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *